Georg Friedrich Händel | Agrippina
Wed 26. May. 2021, 6.30 pm - 10.20 pm
Inszenierung
Barrie Kosky
Director
Birthplace:
Melbourne, Australia
Studies:
Piano and music history at the University of Melbourne
Prizes:
Performance of the Year 2018 (Opernwelt) for "Die Meistersinger von Nürnberg" at the Bayreuth Festival, Director of the Year - Opernwelt (2016), International Opera Award for the Comic Opera Ensemble of the Year (2015), International Opera Award - Director of the Year (2014), Comic Opera Berlin - Opera House of the Year (2012/13), Laurence Oliver Award "Castor et Pollux" (2011), Faust Prize for "Aus einem Totenhaus" (2009)
Important productions:
„Salome“ (Oper Frankfurt, 2020), „Orphée aux enfers“ (Salzburger Festspiele, 2019), „Agrippina“ (Bayerische Staatsoper, 2019), „Prince Igor“ (Opéra National de Paris,2019), „Les Boréades“ (Opéra de Dijon, 2019), „Agrippina“ (Royal Opera House in London, 2019), „Die Gezeichneten“ (Opernhaus Zürich, 2018), „Die Nase“ (Royal Opera House in London, 2016), „Carmen“ (Oper Frankfurt, 2016), „Macbeth“ (Opernhaus Zürich, 2016), „Der Feurige Engel“ (Bayerische Staatsoper, 2015), „Moses und Aron“ (2014), „Meistersinger von Nürnberg“ (Bayreuther Festspiele, 2014), „Castor et Pollux“ (English National Opera London, 2011), „Die Schweigsame Frau“ (Bayerische Staatsoper, 2010), „Aus einem Totenhaus“ (Staatsoper Hannover, 2009), „Tristan und Isolde“ (Aalto-Theater Essen, 2007), „Medea“ (Schauspielhaus Wien, 2002), „Carmen“ (Royal Opera House), „Armide“ (Niederländische Oper Amsterdam), „Dido und Aeneas“ (Oper Frankfurt), „Herzog Blaubarts Burg“ (Oper Frankfurt), „La Fancuilla del West“ (Opernhaus Zürich), „Saul“ (Glyndebourne Festival)
At the Komische Oper:
„Le Grand Macabre“, „Die Hochzeit des Figaro“, „Iphigenie auf Tauris“, „Kiss me, Kate“, „Rigoletto“, „Rusalka“, „Sieben Songs/Die sieben Todsünden“, Die Monteverdi-Trilogie, „Ball im Savoy“, „West Side Story“, „Castor et Pollux“, „Die schöne Helena“, „Eine Frau, die weiß, was sie will!“, „Moses und Aron“, „Hoffmanns Erzählungen“, „Jewgeni Onegin“, „Die Perlen der Cleopatra“, „Die Nase“, „Der Jahrmarkt von Sorochintsi“, „Pelléas und Mélisande“, „Anatevka“, „Candide“, „La Bohème“, „Frühlingsstürme“, „The Bassarids“
Stages:
Teatro Real Madrid, Los Angeles Opera, English National Opera in London, Wiener Staatsoper, Oper Graz, Finnische Nationaloper, Aalto Theater Essen, Deutsches Theater Berlin, Schauspielhaus Frankfurt, ständiger Gast beim Edinburgh International Festival
Career stages:
Director and Chief Director of the Komische Oper Berlin (from 2012/13), Director of the Schauspielhaus Wien (2001-2005), Artistic Director of the Adelaide Festival in Australia (1996)
photo: Jan Windszus Photography
Musikalische Leitung
Riccardo Minasi
Conductor
Birthplace:
Rom, Italy
Prizes:
Echo-Klassik for four albums (2016)
Repertoire:
Renaissance to contemporary works, opera and symphonic
Career stages:
1st Kapellmeister of Helsinki Baroque Orchestra, historical consultant of Montréal Symphony Orchestra (2009), teaching Kammermusik at Vincenco-Bellini-Konservatorium in Palermo (2004-2010), chief conductor of Ensembles Il pomo d’oro (seit 2012), chief conductor of Mozarteumorchester (since 2017), Artist in Residence of Ensemble Resonanz at Hamburger Elbphilharmonie (since 2018)
Stages:
Opernhaus Zürich, Hamburgische Staatsoper, Theater an der Wien, Théâtre des Champs-Elysées, Opéra Royal de Versailles, Bergen International Festival, Opéra de Lyon, Wigmore Hall London, et al.
Cooperation with orchestras:
Mozarteumorchester, Orchestre National de Lyon, Ensemble Resonanz, Orchestra La Scintilla, Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra, Stavanger Symphony Orchestra, NDR Radiophilharmonie, Los Angeles Chamber Orchestra, Orchestre Symphonique de Montréal, et al.
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Kostüme
Klaus Bruns
Klaus Bruns studierte Bühnenbild und Kostümentwurf am Mozarteum in Salzburg.
Seit über 25 Jahren ist er als Kostümbildner für Schauspiel und Oper tätig. Neben einer engen Zusammenarbeit in Schauspiel und Oper mit Barrie Kosky arbeitete er mit Peter Mussbach, Harry Kupfer, Michael Schulz, Michael Talke, Kirsten Harms, Götz Friedrich, Philipp Himmelmann, Olivier Tambosi, Guy Joosten
und anderen an den drei Berliner Opernhäusern, der Amsterdamer Oper,
dem Teatro Massimo Bellini in Catania, dem Theater an der Wien, den Opernhäusern in Frankfurt, Nürnberg, Mannheim und Essen, der Vlaamse Opera Antwerpen und einigen mehr.
Im Schauspiel verbindet ihn eine lange Zusammenarbeit mit Karin Henkel, u.a. am Schauspiel Köln, den Schauspielhäusern in Bochum, Zürich, Düsseldorf, Stuttgart, Frankfurt und Hamburg, am deutschen Theater Berlin und den Münchner Kammerspielen, wo er auch mit Johan Simons zusammenarbeitete, außerdem mit anderen Regisseuren am Wiener Burgtheater, dem Residenztheater München, der Schaubühne Berlin, dem Schauspiel Leipzig. In Vorbereitung sind Arbeiten an der Komischen Oper, der Zürcher Oper, der Bayerischen Staatsoper und der Deutschen Oper Berlin sowie den Bayreuther Festspielen.
Licht
Joachim Klein
Joachim Klein ist seit 1994 als Beleuchtungsmeister und Lichtdesigner an der Oper Frankfurt engagiert und gastiert regelmäßig im In- und Ausland, u.a. in Barcelona, Göteborg, Madrid, München, Neapel, Oslo und Sevilla. Seit Anfang 2013 ist er dort als Leiter der Beleuchtungsabteilung tätig. Seine letzten Arbeiten dort waren »Fausts Verdammnis« sowie »Der Spieler« (Regie Harry Kupfer), »Dido and Aeneas/Herzog Blaubarts Burg« (Regie Barrie Kosky), »Médée« (Regie David Herrmann), »Otello« sowie »Giulio Cesare in Egitto« (Regie Johannes Erath), »Adriana Lecouvreur« sowie »Ezio« (Regie Vincent Boussard) sowie »Ariadne auf Naxos« (Regie Brigitte Fassbaender). Gastengagements führten ihn in der jüngeren Vergangenheit untr anderem zu den Salzburger Osterfestspielen 2011 (»Salome«, Regie: Stefan Herheim) nach London und nach Graz (»La Traviata« und »Pique Dame«, beide unter der Regie von Peter Konwitschny sowie »Elektra« unter der Regie von Johannes Erath). »Das schlaue Füchslein« war seine erste Arbeit an der Hamburgischen Staatsoper.
Dramaturgie
Nikolaus Stenitzer
Agrippina
Alice Coote
Poppea
Julia Lezhneva
Soprano
Birthplace:
Sakhalin, Russia
Studies:
Moscow Conservatory Academic Music College, London’s Guildhall School
Master class:
with Elena Obraztsova, Alberto Zedda, Richard Bonynge and Thomas Quasthoff
Prizes:
Singer of the year at OPUS Klassik 2018, ECHO classical prize, first prize at the Mirjam Helin International Singing Competition in Helsinki (2009), first prize at the Paris International Opera Competition (2010)
Stages:
Royal Opera House Covent Garden, Royal Albert Hall, Barbican Centrein London, Severance Hall in Cleveland, Lincoln Center in New York, NHK Hall in Tokyo, Bunka Kaikan in Tokyo, Amsterdam Concertgebouw, Madrid Auditorium, Salle Pleyel, Théâtre des Champs-Élysées in Paris, Wiener Konzerthaus, Theater an der Wien, Staatsoper Unter den Linden Berlin, Laeiszhalle Hamburg, Philharmonie Essen, Théâtre Royal de la Monnaie, Palais de Beaux Arts in Brussels, The Bolshoi Theatre, Melbourne Recital Centre, St. Petersburg Philharmonic, Salzburger Festspiele, Salzburg Mozartwoche, Baden-Baden Festspielhaus, Gstaad Menuhin Festival, Chorégies d’Orange, Verbier Festival, Händel-Festspiele Halle, Quincena Musical, Wratislawia Cantans, Misteria Paschalia, Rossini Opera Festival, S. Richter “December Nights” Festival in Moscow, et al.
Cooperation with conductors:
Marc Minkowski, Giovanni Antonini, Sir Antonio Pappano, Herbert Blomstedt, Alberto Zedda, Philippe Herreweghe, Franz Welser-Möst, Sir Roger Norrington, René Jacobs, Andrea Marcon, Fabio Biondi, Jean-Christoph Spinosi, Diego Fasolis, Ottavio Dantone, Konrad Junghänel, et al.
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photo: Emil Matveev
Ottone
Christophe Dumaux
Counter Tenor
French Countertenor Christophe Dumaux made his spectacular professional debut at 22 singing Eustazio in Handel’s “Rinaldo” at the Festival de Radio France, co-produced by the Innsbruck Festival and the Berlin Staatsoper, and released on CD by Harmonia Mundi.
He is since regularly invited by the most prestigious opera houses and festivals including the Metropolitan Opera, the Paris Opera, the Salzburg Festival, Glyndebourne, the Proms, the Berlin Staatsoper, Chicago…
As a teenager, Christophe Dumaux took part in masterclasses with James Bowman and Noëlle Barker, then continued his studies at the Paris Conservatoire. His career quickly developed, making his Metropolitan Opera debut in 2006 singing Unulfo in “Rodelinda” (Handel), and in 2012 he marked his debut at the Salzburg festival in a new production of “Giulio Cesare”. In 2013 he returned to the Met where he was praised unanimously by critics for his superb Tolomeo, a production seen worldwide in live cinecast.
2014 marked his first Mozartian role when he sang Farnace (Mitridate) at the Drottningholms Festival, a role he has since performed to acclaim at the Théâtre des Champs-Elysées.
As well as performing Tolomeo in Paris, Glyndebourne, London, Vienna, Chicago, Madrid, he also sang the title role of “Giulio Cesare” in Versailles. Other opera engagements include Ottone in “L’incoronazione di Poppea” (Glyndebourne, Vienna, Paris, Geneva, and Madrid); Tamerlano (La Monnaie and Spoleto Festival USA); Rinaldo (Glyndebourne); Eliogabalo (La Monnaie); Orlando (Théâtre des Champs-Élysées); Ottone in “Agrippina” (Santa Fe); Unulfo in “Rodelinda” (New York and Dallas); Giasone (Anvers); Fernando in “Don Chisciotte in Sierra Morena” (Amsterdam), Polinesso in “Ariodante” (Salzburg, Lausanne and Stuttgart) and Pisandro as well as L'umana fragilità / Anfinomo in “Il Ritorno d’Ulisse in Patria” (Hamburg).
He also gave concerts in Switzerland, Canada, America, South Korea, with renowed orchestras such as the Los Angeles Philharmonic, Les Arts Florissants, La Cetra Barockorchester Basel and renowned conductors such as William Christie, Yannick Nézet-Séguin, Emmanuelle Haïm. He has also been invited for solo recitals in Carnegie Hall and with ensembles such as the Moscow Soloists and the Freiburger Barockorchester.
Christophe Dumaux has recorded with Naïve and Harmonia Mundi and can be seen on DVD in “Giulio Cesare” from Glyndebourne and the Opéra de Paris, “Giasone” from the Vlaamse Opera, “Partenope” from Copenhagen and “Mitridate” from the Théâtre des Champs-Elysées.
photo: Pierre Touret
Nerone
Franco Fagioli
Countertenor
Birthplace:
San Migeul de Tucuman, Argentina
Studies:
Piano and singing at the Superior Art Institute of the Teatro Colón in Buenos Aires
Prizes:
First prize in the 10th International “Neue Stimmen” Singing Competition (2003), “Premio Abbiati” as the first countertenor in 30 years (2011)
Important parts:
Ariodante (Ariodante), Serse (Serse), Giulio Cesare (Giulio Cesare), Nerone (Agrippina), Andronico (Tamerlano), Piacere (Il Trionfo del Tempo e del Disinganno), Eliogabalo(Eliogabalo), Idamante (Idomeneo), Sesto (La clemenza di Tito), Cecilio (Lucio Silla), Arsace (Semiramide), Riccardo Primo (Riccardo), Teseo (Teseo), Giasone (Giasone), Cesare (Catone in Utica), Arbace (Artaserse), Romeo (Giulietta e Romeo), Arsace (Semiramide), et al.
Stages:
Teatro alla Scala, Opéra National de Paris, Royal Opera House Covent Garden, Dutch National Opera, Festival d’Aix-en-Provence, Staatstheater Karlsruhe, Opéra National de Lorraine, Opéra de Lille; Théâtre de Caen, Opernhaus Zurich, Teatro Colón, Staatsoper Stuttgart, Chicago Opera Theater, Salzburg Festival, Händel Festival Karlsruhe, Händel Festival Halle, et al.
Cooperation with directors:
Thomas Jolly, Martin Kusej, Benjamin Lazar, Cesare Lievi, Davide Livermore, Christof Loy, Krzysztof Warlikowski, et al.
Cooperation with conductors:
Rinaldo Alessandrini, Diego Fasolis, Maxim Emelyanychev, Gabriel Garrido, René Jacobs, José Manuel Quintana, Marc Minkowski, Riccardo Muti, Christophe Rousset, Emmanuelle Haïm, Nikolaus Harnoncourt, Riccardo Minasi, George Petrou, et al.
Narciso
Vasily Khoroshev
Lesbo
Chao Deng
Bass-baritone
Birthplace:
Tianjin, China
Studies:
Vocal studies in Tianjin, China; Diploma in voice at the University of Music Würzburg with Cheryl Studer; Master studies with Christian Elsner and in the Lied class of Gerold Huber as well as opera studio at the University of Music Weimar with Prof. Dr. Michail Lanskoi; Master class examination at the University of Music Dresden with KS Prof. Matthias Henneberg
Master class:
with Liang Li, Michaelis Doukakis, John Norris, KS Camilla Nylund, KS Helen Donath, KS Brigitte Fassbaender, Sonja Prina, Alberto Triola, Catherine Foster, Georg Zeppenfeld, Juliane Banse, Roberto Scandiuzzi, KS Deborah Polaski
Prizes:
Prize for opera singing of the Concerto Foundation Würzburg (2015), winner of the International Singing Competition of the Chamber Opera Schloss Rheinsberg (2014), scholarship of the Richard Wagner Association Bayreuth Festival (2014), et al.
Relation to the Hamburg State Opera:
Ensemble member of the Hamburg State Opera since 2020/21 season
Important parts:
Le Duc (Romeo et Juliette), Betto di Signa (Gianni Schicchi), Colas (Bastien et Bastienne), Priamus (Les Troyens), 2. Geharnischte (Die Zauberflöte), Antonio (Le nozze di Figaro), Il Conte Ceprano (Rigoletto), Araldo (Otello), Zuniga (Carmen), Indianer (Die verkaufte Braut), Angelotti, Schließer (Tosca), Betto di Signa (Gianni Schicchi), De Retz (Les Huguenots), Häuptling Abendwind (Häuptling Abendwind), Schaunard (La Bohème), Yakuside (Madama Butterfly), Sansone (Giulietta e Romeo), Lord Syndham (Zar und Zimmermann), Spielmann (Königskinder), Ramfis (Aida), Frank (Die Fledermaus), Kilian, Ottokar (Der Freischütz), Don Fernando (Fidelio), Journalist (Lulu), Papageno (Die Zauberflöte), Buonafede (Il mondo della luna), Förster (Das schlaue Füchslein), Osias, Oberpriester (Judith), et al.
Stages:
Deutsche Oper am Rhein, Semperoper Dresden, Staatsoperette Dresden, Staatstheater Braunschweig, Deutsches National Theater Weimar, Theater Nordhausen, Thüringer Schlossfestspielen Sondershausen, Weimarhalle, Musikfestspiele Saar, et al.
Cooperation with directors:
Lydia Steier, Peter Konwitschny, Mariame Clément, Manfred Weiß, Sabine Hartmannshenn, Hasko Weber, Anette Leistenschneider, Guy Montavon, Andrea Moses , Bruno Berger-Gorski, et al.
Cooperation with conductors:
Sebastian Weigle, Stefano Ranzani, John Fiore, Stefan Soltész, Xu Zhong, Daniele Callegari, Speranza Scappucci, Giampaolo Bisanti, Ivan Repušić, Thomas Leo Cadenbach, Moritz Gnann, Felix Krieger, Christoph Gedschold, Kristiina Poska, Tomáš Netopil, Antonino Fogliani, Omer Meir Wellber, Nikolaj Szeps-Znaider, Stefan Lano, Martin Hoff, Georg Fritzsch, et al.
photo: Jie Chen
Orchester
Ensemble Resonanz
Mit seiner außergewöhnlichen Spielfreude und künstlerischen Qualität zählt das Ensemble Resonanz zu den führenden Kammerorchestern weltweit. Die Programmideen der Musiker setzen alte und neue Musik in lebendige Zusammenhänge und sorgen für Resonanz zwischen den Werken, dem Publikum und Geschichten, die rund um die Programme entstehen.
Das 18-köpfige Streichorchester ist demokratisch organisiert und arbeitet ohne festen Dirigenten, holt sich aber immer wieder künstlerische Partner wie die Bratschistin Tabea Zimmermann, die Geigerin Isabelle Faust, den Cellisten Jean-Guihen Queyras oder den Dirigenten Emilio Pomàrico an Bord. Auch die enge Zusammenarbeit mit Komponisten und die Entwicklung eines neuen Repertoires ist ein treibender Motor der künstlerischen Arbeit. Seit Sommer 2018 ist mit dem Geiger und Dirigenten Riccardo Minasi ein langjähriger Freund Artist in Residence des Ensembles.
In Hamburg bespielt das Ensemble Resonanz mit der Elbphilharmonie und dem resonanzraum St. Pauli zwei besondere und unterschiedliche Spielorte. Die Residenz an der Elbphilharmonie beinhaltet die Konzertreihe resonanzen, die in der 18. Saison für Furore sorgt. Aber auch mit Kinderkonzerten sowie im Rahmen diverser Festivals gestaltet das Ensemble die Programmatik des neuen Konzerthauses entscheidend mit und setzt Akzente für eine lebendige Präsentation klassischer und zeitgenössischer Musik. Der resonanzraum im Hochbunker auf St. Pauli, der europaweit erste Kammermusik- Club, ist die Heimat des Ensemble Resonanz. Hier laden die Musiker monatlich zu der Konzertreihe urban string, die von den Ensemble-Mitgliedern gestaltet und im Dialog mit der Musik internationaler DJ-Künstler präsentiert wird. Aber auch die an die Konzerte angedockten Ankerangebote, die das Publikum zu neuen Erfahrungsräumen rund um die Programme laden, finden zum großen Teil hier statt: von Werkstätten und Hörstunden über die Philosophie-Gespräche bunkersalon bis zum experimentellen Format offbeat. Der resonanzraum wurde 2017 für sein innovatives Programm zum Hamburger Musikclub des Jahres gewählt, zudem erhielt er verschiedene Architektur-Preise wie den AIT-Award oder den Publikumspreis des BDA. Die Reihe urban string wurde 2016 mit dem Innovation Award der Classical Next ausgezeichnet. Ausgehend von Hamburg gastieren die Musiker auf diversen Festivals und an den führenden Konzerthäusern weltweit und lassen von Wien über Amsterdam bis Tokio, Hanoi und Bangkok ein begeistertes Publikum zurück.
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photo: Tobias Schult